План роботи методичного об'єднання вчителів хімії, біології та екології на 2016-2017 н.р.
План роботи методичного об'єднання вчителів хімії, біології та екології
Доповідь з тем:
Проблема формування мотивації навчальної діяльності
Інноваційні технології навчання в сучасній школі
Креативна освіта на уроках хімії
Презентація МО "Методична робота"
Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2015/2016 навчальному році
З метою впровадження нових форм роботи із обдарованою учнівською молоддю та розвитку творчих здібностей учнів 12 грудня 2013 року було проведено Всеукраїнську природознавчу гру «Геліантус – природознавство для дорослих» для учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Мета гри - виявити тих, хто може цілісно мислити, оцінювати ситуації різнобічно і робити нестандартні висновки. Для участі і перемоги у грі потрібно мати здоровий глузд і любов до природознавства. У минулому навчальному році на місцях була проведена активна робота щодо популяризації гри в Запорізькій області. В 2013 році у грі взяла участь 251 школа: Жовтневий - 4, Заводський - 3, Комунарський - 3, Ленінський - 9, Орджонікідзевський - 4, Шевченківський - 8, Хортицький - 6, м.Бердянськ - 13, Бердянський - 13, Василівський - 12, В-Білозерський - 6, Веселівський - 9, Вільнянський - 6, Гуляйпільський - 7, Запорізький - 11, К-Дніпровський - 5, Куйбишевський - 9, Мелітопольський-14, Михайлівський -7, Новомиколаївський - 8,Оріхівський - 4 Пологівський - 9, Приазовський -16, Приморський -14,Розівський - 2, м.Токмак - 4, Токмацький - 3, Чернігівський-4, м.Токмак - 4, Якимівський -5, м.Запоріжжя -3, школи-інтернати обласного підпорядкування - 4. Лідерами серед учасників стали гімназія №28 Орджонікідзевського району, ( 612 учнів взяли участь в грі), м. Мелітополь – всі 18 шкіл міста та м. Енергодар - всі 7 шкіл міста стали учасниками гри. Абсолютними переможцями визначено 38 учасника, І місце посіли 138 учасників, ІІ – 308 учасників , ІІІ місце -358 учасника. Предметні грамоти отримали 1552 учні: з фізики – 329, з хімії – 206, з біології – 589, з географії - 428. Завдяки активності вчителів за підсумками гри Запорізька область посіла І місце. Це перемога всіх вчителів, які захопилися ідеєю цієї унікальної гри. В цьому році гра відбудеться 11 грудня, запрошуємо до участі всіх зацікавлених вчителів та учнів.
План роботи методичного об'єднання вчителів хімії, біології та екології
Доповідь з тем:
Проблема формування мотивації навчальної діяльності
Інноваційні технології навчання в сучасній школі
Креативна освіта на уроках хімії
Презентація МО "Методична робота"
Біологія
9 клас ДПА
Атестаційна
робота з біології укладається вчителем
із завдань, що відповідають змісту і
державним вимогам до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів з таких розділів
програми з біології для 7 - 9 класів:
«Людина», «Біологічні основи поведінки
людини» - 70 % завдань; «Рослини», «Гриби
та лишайники», «Бактерії», «Тварини»,
«Організми i середовища існування» - 3O
% завдань.
Елементи
змісту атестаційної
роботи: роль біології в практичній
Діяльності людини; методи вивчення
живих об’єктів (спостереження, опис,
вимірювання, експеримент); ознаки
організмів; особливості рослин, грибів,
бактерій, тварин, їх значення у природі
та використання у практичній діяльності
людини; взаємодія різних видів в природі,
правила поведінки в природі; будова
рослинних і тваринних клітин; особливості
організму людини, його будови та процесів
життєдіяльності (тканини, органи і
системи органів, процеси життєдіяльності,
внутрішнє середовище, імунітет,
нейрогуморальна регуляція процесів
життєдіяльності, профілактика захворювань,
правила здорового способу життя, надання
першої допомоги).
До
атестаційної роботи включаються завдання
різних рівнів складності:
завдання
на відтворення знань, які передбачають
уміння розпізнавати типові біологічні
об’єкти, процеси, явища; давати визначення
основних біологічних понять; користуватися
біологічними термінами і поняттями
тощо;
- завдання на застосування знань, які передбачають використання уміння описувати, характеризувати, порівнювати біологічні об’єкти, явища, процеси;
- описувати і пояснювати результати експерименту, дані таблиць, графіків;
- встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити висновки;
- використовувати знання у практичній діяльності.
Атестаційна
робота має включати 75 % завдань на
відтворення і 25 % завдань на застосування
знань.
До
атестаційної роботи включаються завдання
різних типів: тестові завдання закритої
форми (з однією правильною відповіддю,
з кількома правильними відповідями, на
встановлення відповідності); обов’язково
включаються завдання відкритої форми
(з короткою та розгорнутою відповіддю);
пропонуємо, насамперед у класах з
поглибленим вивченням біології, включати
завдання, які передбачають здійснення
аналізу діаграм, графіків, таблиць та
завдання, в яких учням пропонується
прочитати текст і використовуючи його
зміст виконати завдання.
Приклад
завдання з однією правильною відповіддю:
Діяльність
дощових червив в екосистемах призводить
до:
- А пошкодження коренів рослин;
- Б пригнічення розвитку ґрунтових організмів;
- В підвищенню родючості ґрунту;
- Г зменшенню кількості кисню в ґрунті.
Приклади
завдань з кількома правильними
відповідями:
Укажіть
ознаки, які характеризують підшлункову
залозу:
- 1) виробляє гормон інсулін;
- 2) виробляє підшлунковий сік;
- 3) виробляє гормон тироксин;
- 4) виробляє шлунковий сік;
- 5) залоза змішаної секреції;
- 6) травна залоза.
Впишіть
у текст пропущенні терміни із переліку,
що зазначений нижче. Запишіть у текст
цифри обраних відповідей.
Кров
переносить від травної системи до
клітини тіла . Від легень до тканин і
органів кров транспортує ____. Кров
переносить також _____ - речовини, які
виділяються залозами внутрішньої
секреції і забезпечують регуляцію
діяльності організму.
Перелік
термінів:
- 1) кисень;
- 2) імунна;
- 3) ферменти;
- 4) поживні речовини;
- 5) гормони;
- 6) вуглекислий газ.
Приклад
завдання з короткою відповіддю:
- Запишіть три складові частини аналізатора.
Приклади
завдань з розгорнутою відповіддю:
- При підвищенні температури середовища організм людини збільшує тепловіддачу. В який спосіб це здійснюється?
- Поясніть чому шкідливо носити тісне взуття, а в підлітковому віці - і взуття на високих підборах.
Час,
який відводиться на виконання атестаційної
роботи, типи завдань та їх кількість в
атестаційній роботі, кількість варіантів
атестаційних робіт визначає вчитель.
Для укладання атестаційних робіт учитель
може використовувати збірники завдань
для проведення державної підсумкової
атестації 3 біології, або інші збірники
завдань з біології, що мають відповідний
гриф, з урахуванням вимог, що зазначені
вище.
У 2015/2016 навчальному році
в 7 класі розпочинається
вивчення хімії за новою навчальною програмою.
Нова програма з хімії для 7 – 9 класів, порівняно з програмою 2005
року, має низку особливостей.
Так, програмою 7
класу не передбачено вивчення теми «Прості речовини метали
і неметали», оскільки в старшій школі вивчають хімію елементів, у тому
числі Феруму. Натомість вивчатимуться теми «Кисень» і «Вода», що
дає змогу ознайомитися з прикладами простої і складної речовини. У цих темах
даються уявлення про оксиди й гідроксиди, що створює фактологічне підґрунтя для
подальшого вивчення періодичного закону в 8 класі.
Також зазнала змін Традиційна практична робота з добування кисню.
Зазвичай у якості вихідної речовини для добування кисню використовували
калій перманганат. Даний реактив віднесено до прекурсорів, а відтак його
використання в школах заборонене. Тому добування кисню з калій перманганату
змінено на добування цього газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду, а
вивчення його властивостей обмежено лише доведенням його наявності
(практична робота № 4 «Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання,
доведення його наявності»).
Ознайомлення зі структурою періодичної системи перенесено у
8 клас, де вивчається періодичний закон, зв’язок між розміщенням елемента в
періодичній системі та його валентністю. Питання про основний і збуджений стан
атомів вивчатиметься на прикладі атома Карбону в 9 класі, в темі «Початкові поняття про
органічні сполуки».
Структура програми для 8
класу зазнала найбільших змін порівняно з програмою
2005 року. Традиційно спершу вивчали основні класи неорганічних сполук,
що слугувало фактологічним підґрунтям для вивчення періодичного
закону й будови речовин. За такої послідовності теоретичні знання стають
самоціллю для основної школи, оскільки застосовуватимуться вони будуть лише в
старшій школі під час вивчення хімії елементів.
Нова структура програми дає змогу розгорнуто вивчати
неорганічні сполуки на основі знань про будову речовин і періодичний закон,
оскільки зміст курсу 7 класу забезпечує для цього мінімальні знання про оксиди,
основи, кислоти. Отже, на початок винесено теоретичний матеріал про періодичний
закон, будову атома, хімічний зв’язок, будову речовин і кількість
речовини. Така послідовність має сприяти глибшому розумінню й
усвідомленому вивченню складу, будови і властивостей неорганічних речовин.
Періодичний закон і періодична система вивчатимуться на прикладі
обмеженої кількості хімічних елементів – перших двадцяти. У зв’язку з тим, що
явище радіоактивності, стабільні й радіоактивні елементи вивчаються в курсі
фізики, визнано недоцільним залишати ці питання в курсі хімії.
Послідовність
тем у 9 класі, порівняно з
програмою 2005 року, не змінено: вивчаються розчини, хімічні реакції,
найважливіші органічні сполуки. В курсі даються загальні поняття про органічні
сполуки, оскільки основна школа має забезпечити базову хімічну підготовку всіх
учнів, разом із тими, чиє подальше життя не буде пов’язане з цим предметом і
які не вивчатимуть органічні речовини у старшій школі. Органічні сполуки
розглядаються в курсі основної школи в обмеженому обсязі, на рівні
молекулярного складу, без вивчення явища ізомерії, що дає змогу уникнути
складання складних для засвоєння структурних формул сполук. Із змісту програми
вилучено питання про нуклеїнові кислоти, які докладно вивчають у курсі
біології. Натомість життєво важливими є знання про природні джерела
вуглеводнів, склад природного газу, нафти, кам’яного вугілля й основні способи
їх переробки.
Розвантаження навчальної програми з хімії для 7-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів здійснено за такими напрямами:
у 8 класі конкретизовано зміст навчального
матеріалу та вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів у розділі
«Повторення найважливіших питань курсу хімії 7 класу»; у темі «Основні
класи неорганічних сполук» додано матеріал про амфотерні сполуки (включення
амфотерних сполук не ускладнює вивчення навчального матеріалу, а більше пов’язує
його з попередньо вивченим, оскільки хімічний склад і властивості речовин
логічно пов’язуються з розміщенням хімічних елементів у періодичній системі);
у 9 класі у змісті навчального матеріалу теми «Початкові поняття про
органічні сполуки» уточнено, що вивчаються тільки
перші 10 гомологів метану;
у рубриці «Домашній
експеримент» зменшено кількість дослідів (у 7 класі з
п’яти до трьох, у 9 класі – з чотирьох до двох) та спрощено зміст робіт з
огляду на техніку безпеки під час виконання деяких дослідів і необхідні для
цього матеріали;
в усіх класах введено нову рубрику «Навчальні проекти», у
якій наведено орієнтовні теми проектів. Учитель та учні можуть пропонувати
власні теми.
Метод проектів, орієнтований на творчу самореалізацію особистості
в процесі самостійної роботи учнів під керівництвом учителя, відіграє активну
роль у формуванні ключових компетентностей учня, оскільки потребує
самостійного здобуття знань, придбання умінь у виконанні практичних дій.
Учень(учениця) має обрати одну з запропонованих тем і виконати
протягом навчального року щонайменше один проект самостійно або у групі учнів.
Зважаючи на те, що усі теми проектів мають міжпредметний характер, головним
стає уміння пов’язати набуті в різних курсах знання і застосувати їх на
практиці.
Перед початком проектної роботи, для її ефективної організації,
слід пояснити учням алгоритм його виконання: визначити проблему, що буде
вивчатися; спроектувати роботу; знайти інформацію; провести дослідження;
презентувати роботу; створити портфоліо. Форма представлення (презентація)
результатів проекту може бути різною: як у друкованому або мультимедійному
вигляді, так і у вигляді вистав (вечорів), уроків-конференцій.
Оцінювання навчальних проектів здійснюється індивідуально, за
самостійно виконане учнем завдання чи особистий внесок у груповий
проект або за повноту розкриття теми дослідження й презентацію
індивідуального проекту:
бали низького рівня учень( учениця) отримує у разі подання роботи
(або частини роботи) реферативного характеру, без визначення мети й завдань
проекту, а також без висновків за його результатами;
бали середнього рівня – за фрагментарну участь у дослідженні, хоча
й за умови її вчасного виконання;
бали достатнього рівня – за правильне виконання своєї
частини роботи у разі, якщо він не брав участі в підсумковому обговоренні і
формулюванні висновків за результатами дослідження;
бали високого рівня – за дослідження з повним
розкриттям теми, належним оформленням роботи і презентацією індивідуального
проекту або точного, вчасного виконання своєї частини спільного дослідження,
визначенні мети і завдань, активній участі в аналізі результатів і формулюванні
висновків.
Захисту проектів можна присвятити частину відповідного за змістом
уроку або окремий урок. У такому разі в класному журналі у графі «Зміст уроку»
робиться запис: «Представлення результатів навчального(их) проекту(ів)» із
зазначенням його(їх) тематики. У випадку виконання навчального проекту на уроці
у класному журналі робиться запис «Навчальний проект» із зазначєнням його теми.
До прикладу, у 7 класі в темі «Початкові хімічні поняття» одна із
передбачених тем навчального проекту — «Речовини і хімічні явища в літературних
творах і народній творчості». Для розкриття теми необхідні знання з хімії,
літератури (як української, так і зарубіжної), іноземної мови, історії,
географії, музичного і образотворчого мистецтва, біології, трудового навчання.
Вид діяльності учнів у ході виконання проекту за цією темою залежить від
бажання учнів і учителя. Цей навчальний проект може бути, наприклад: творчим —
тематичний вечір за змістом фольклорних творів; рольовим — вивчення технології
одного з народних промислів і літературних джерел, де цей промисел згадується;
дослідницьким — вивчення зміни забарвлення деревини при обробці її розчинами
різних хімічних сполук; інформаційним — порівняння творів
літератури, музичного образотворчого мистецтва різних народів, де є інформація
про речовини і хімічні процеси; практико-орієнтованим — визначення барвників
природного походження, що можуть застосовуватися для фарбування тканини,
крейди, яєць-крашанок тощо. Який саме проект виконувати – дослідницький,
творчий, інформаційний тощо – обирають учні. Представлення результатів таких
різнопланових проектів на одну тему можна запланувати на одному уроці або
провести у позаурочний час.
Така форми навчання хімії є найбільш ефективною. ЇЇ запровадження
передбачає організацію пізнавальної діяльності школярів як на уроці так і в
позаурочний час. Це вимагає додаткової роботи учителя: інструктажу учнів щодо
виконання теоретичної роботи чи хімічних дослідів, організації й поетапного
контролю виконання проекту.
Біологія
Біологія
Шкільний курс «Біологія» покликаний стати провідником творчих ідей, екологічного способу мислення, здорового способу життя, формувати компетенції, яких потребує сучасне життя. Вивчення біології передбачає формування в учнів цілісного уявлення про природничо-наукову картину світу, роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи й цивілізації в цілому.
У 2013-2014 навчальному році методичні об’єднання вчителів біології області працювали над впровадженням заходів щодо реалізації нових Державних стандартів. Слід зазначити, що вчителі біології області в цьому році розпочали викладання предмету « Природознавство» в 5 класах за новими програмами.
Для подальшого удосконалення роботи вчителів і покращення навчання учнів при КЗ «ЗОІППО» ЗОР у 2013- 2014 навчальному продовжила працювати творча група з біології за темою «Про розробку допрофільних курсів з базових навчальних дисциплін для «Школи сучасних знань». Мета творчої групи спрямована на формування потреби й здатності до самовизначення відповідно до інтелектуальних можливостей особистості, підготовка соціуму високої освіченості й культури. З цією метою для учні 10 -11 класів творчою групою розроблявся вся дистанційний курс з біології. Мета дистанційного курсу - допомогти учням у режимі он –лайн оцінити свій потенціал з позиції освітньої перспективи, допомогти усунути прогалини у вивченні біології, якісно підготуватись до ДПА, олімпіад, конкурсів та ЗНО.
Програма дистанційних курсів з біології розрахована на 37 навчальних годин. У пропонованому курсі з біології розміщено короткий аналіз матеріалу у вигляді лекції (опорний конспект), підібрані практичні роботи, тести, словник. Для зацікавленості є різні цікаві факти, завдання. Неоціненний вклад у розробку корисного та досконалого курсу внесли: Дєнєжкіна А.В., Фролова О.М. – вчителі багатопрофільного ліцею №99 Хортицького району, Яременко Г.В. вчитель гімназії №28, Орджонікідзевського району, Мазурова Ю.А. – вчитель гімназії №47, Мамчур Ю. В. – вчитель, НВК №67 Заводського району, Терещенко Л.Г. – вчитель ЗНЗ №60, Шевченківського району, Михайличенко В.І.- вчитель ЗНЗ №11 м. Мелітополя.
Аналіз проведення Всеукраїнської олімпіади засвідчує, що РМК, РМО, вчителі області взяли активну участь у підготовці та проведенні І, ІІ, ІІІ етапів учнівської олімпіади з біології.
Так, у ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології 2014 року взяли участь 136 учнів 8-11 класів, з яких посіли призові місця 68 учасників. У результаті посилення роботи з учнями, що виявляють інтерес до вивчення біології, за останні роки значно зросла кількість районів і міст, що мають призові місця. Учасники олімпіади посіли такі призові місця:
І місце – Орджонікідзевський, Ленінський, Хортицький (2) райони;
ІІ місце – м. Мелітополь(2), Хортицький, м. Запоріжжя , Ленінський (2), м.Бердянськ, Жовтневий, Орджонікідзевський (3), Шевченківський, Пологівський, Приазовський райони;
ІІІ місце - Жовтневий (2), Ленінський (3), Хортицький (4), м. Токмак (2), м. Енергодар, м. Запоріжжя (4), Орджонікідзевський (2), Комунарський (3),
м. Мелітополь (5),м.Бердянськ, Василівський, Шевченківський (3), Мелітопольський (4), К-Дніпровський , Оріхівський (5), Приморський (2), Чернігівський, Веселівський, Заводський (2), Михайлівський, Приазовський райони.
Не взяли участі в ІІІ етапі олімпіади Розівський та Токмацький райони, на жаль, причиною стали погодні умови. У порівнянні з минулим роком поліпшилась якість досягнень учасників олімпіади: збільшилась кількість учасників, які посіли І та ІІ місця. Ця обставина дозволила сформувати добре підготовлену команду для участі у ІУ етапі Всеукраїнської олімпіади з біології, яка проходила у період весняних канікул у м. Івано-Франківську.
Результати ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з біології у 2014 році.
№п.п
|
П.І.Б. учня
|
Навч. заклад
|
Клас.
|
ІІІ етап
|
ІV етап
|
Хто готував учня
|
1
|
Орлова Юлія
|
Хортицький район БПЛ №99
|
8
|
І
|
І
|
Дєнєжкіна А.В
|
2
|
Альошин Данило
|
Хортицький район БПЛ №99
|
11
|
І
|
-
|
Дєнєжкіна А.В. Бєлік Л.О
|
3.
|
Горлакова Олена
|
СШ№25, м.Мелітополь
|
11
|
ІІ
|
-
|
Яковлєва Є.В.
|
4.
|
Сущенко Руслана
|
Орджонікідзевський район, гімназія №28
|
11
|
1
|
-
|
Яременко Г.В.
|
На виконання наказу ОблУОН ЗОДА від 12.07.2011 № 536 «Про продовження реалізації Регіонального освітнього проекту «Формування та розвиток ІТ компетентності вчителів» 2013-2014 навчальний рік був оголошений в закладах освіти області роком електронної дидактики «Мистецтво навчати». Метою конкурсу є: подальший розвиток інформаційного освітнього простору регіону, залучення педагогічних працівників до ефективного використання в навчально-виховному процесі інформаційних технологій та технологій Веб 2.0, популяризації серед педагогічних працівників, учнів та батьків Запорізького порталу ЗапоВікі тасучасних Інтернет-сервісів.
У цьому конкурсі взяли участь, на жаль, лише три учасника: Шарабанова С.С. вчитель НВК №5 м. Енергодара (посіла ІІ місце), Шиян В.М., учитель СЗНЗ №3 Гуляйпільського району, Бескоровайная Е.В., учитель районної гімназії « Скіфія» К-Дніпровського району. Переможцям пропонується розмістити матеріали для отримання сертифікату (відповідно до положення про присвоєння сертифікату для матеріалів, розміщених на Запорізькому порталі Запо Вікі.). Застосування вчителем на уроках інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє ефективно та доступно відзначити новизну навчального матеріалу, демонструвати міжпредметні зв’язки, наводити приклади практичного застосування знань, умінь та компетентностей із конкретного предмета, здійснювати впровадження проблемного та евристичного навчання, демонструвати складні природні процеси тощо.
Відповідно до плану роботи управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації, протягом 2013-2014 н.р. у системі комплексних перевірок вивчалась управлінська діяльність управління освіти Енергодарської міської ради. В ході перевірки здійснено вивчення стану викладання біології та рівень знань і навичок учнів з біології.
Аналіз засвідчує, що, спираючись на сучасні вимоги і оновлений зміст програм, вчителі м. Енергодара спрямували свою діяльність на те, щоб учні не тільки засвоювали та характеризували біологічні процеси, а й вміли пояснювати, аргументувати, порівнювати, робити висновки при вивчені біологічних об’єктів .
Ознайомившись з матеріальною базою кабінетів біології, вивчивши питання орієнтації вчителів у сучасних освітніх документах, наказах та листах МОН України, проаналізувавши зрізи знань школярів, проведених у школах, можна зробити висновок, що вчителі біології в м. Енергодарі:
- розуміють пріоритети освіти, визначені Національною доктриною розвитку освіти у ХХІ столітті;
- втілюють особистісно-орієнтовані підходи у навчально-виховному процесі, як це передбачено Концепцією розвитку загальної середньої освіти;
- орієнтуються на рекомендації МОН України щодо викладання біології у поточному навчальному році;
- орієнтуються на рекомендації МОН України щодо викладання біології у поточному навчальному році;
ня відповідно до Програм з біології (Київ.Ірпінь.2005 рік) та (Київ. Ірпінь. 2011), виконуючи її теоретичну і практичну частини, здійснюючи тематичний облік знань за вимогами програми до знань і вмінь, орієнтуючись на критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.У місті створена і добре функціонує система методичної роботи з учителями біології.Таким чином, виходячи з вищезазначеного, рекомендуємо основні напрямки роботи РМО на наступний рік: продовжити роботу щодо впровадження нового Державного стандарту та нової програми з біології в 7 класі - скоординувати методичну роботу, визначивши особливості структури. цілей та змісту нових навчальних програм, проаналізувати можливі труднощі, з якими можуть зіткнутися педагоги та учні в адаптаційний період, виробити шляхи їх подолання, врахувати пріоритетність використання здоров’збережувальних технологій, ІКТ, спрямованість роботи на вибір особистої траєкторії розвитку школяра. Пропонуємо методичному об’єднанню вчителів працювати над темою «Творча діяльність учителя на сучасному уроці біології»Модернізація та інноваційний розвиток освіти - єдиний шлях, який дозволить в Україні сформувати конкурентноспроможне суспільство XXI століття , забезпечити гідне життя всім громадянам. В умовах вирішення цих стратегічних завдань найважливішими якостями особистості стають ініціативність, здатність творчо мислити і знаходити нестандартні рішення, уміння вибирати професійний шлях, готовність навчатися протягом усього життя. Перехід на новий стандарт освіти тісно пов'язаний з реалізацією творчого потенціалу вчителя та головних завдань сучасної школи - розкриття здібностей кожного учня, виховання порядної й патріотичної особистості, готової до життя у високотехнологічному, конкурентному світі . Нова школа - це й нові вчителі, відкриті до всього нового, з розумінням дитячої психології та особливостей розвитку школярів, зі знанням свого предмета. Впровадження стандартів нового покоління вимагає від учителя не тільки високого рівня кваліфікації, безперервності професійного розвитку, а й творчого підходу до роботи в сучасних умовах. Все більшого значення набуває креативність педагога, його здатність переосмислювати власний досвід, творчо використовувати і перетворювати відоме, творити якісно нове. А творчість учнів може розвинути тільки творчий учитель. Творчість є однією із складних і таємничих явищ людського життя. Це діяльність, яка породжує якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю та певною унікальністю. Педагогічна творчість спрямована на особистість учня, що розвивається. Творчість учителя виявляється насамперед у прагненні й умінні постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність, відкидати застарілі, знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог часу, творчо застосовувати надбання передового досвіду, аналізувати свою роботу .У зв'язку з цим проблема дослідження творчості вчителя не просто актуальна, вона надзвичайно актуальна. Якщо вчитель активний у творчому пошуку, то продуктивна діяльність, результат якої містить в собі реалізовану здатність працювати новаторськи, не змусить довго чекати. Активне пізнання з метою розумовою працею учнів - все це педагогічна творчість, новаторська діяльність. Вона може проявлятися в творчій обдарованості вчителя (креативності), яка виражається в мотивації і прагненні до досягнення більш високих якісних (конструктивних) результатів як у керівництві розумовою працею учнів (прояв комунікативної культури в умовах цілісного педагогічного свідомості), так і в самореалізації професійних здібностей в рамках акмепростору. Так що ж таке творчість? Поняття творчості обов'язково передбачає особистий початок, тому його і відносять до діяльності людини. А що ж означає «Творчість учителя»? Творчість учителя має розкриватися у всіх напрямках його діяльності, постійно й безперервно. Творча праця починається там, де вчитель розглядає свою індивідуальну працю з точки зору колективного переконання, тобто коли він хоче бачити свою справу, свою працю, результати праці кращими, ніж вони є в даний час, коли йому не дає спокою думка: чому його зусилля не приводять до того, до чого вони здавалося б, повинні привести. Творчість можлива, якщо вчитель приймає за аксіому, що сучасний урок - це цікавий урок. Лише в таких умовах можливо підтримувати високу мотивацію і емоційне забарвлення уроку. Такий урок можливо створити за рахунок наступних умов: а) особистості; б) змісту навчального матеріалу (коли дитині просто подобається зміст даного предмету); в) методів і прийомів навчання. Якщо перші два пункти не завжди в нашій владі, то останній - поле творчої діяльності будь-якого викладача. Оволодіння відповідними прийомами, різноманітними техніками допомоги, полегшення навчання стають головним у його роботі. Звідси можна зробити висновок, що творчість учителя полягає в оволодінні різноманітними методами й прийомами навчання. Головними ознаками творчості є, за М. Поташником, створення нового або істотне вдосконалення відомого; оригінальність, неповторність продукту діяльності, її результатів; взаємозв'язок творчості й самотворчості, самотворення, тобто творча людина постійно працює над собою, над створенням нового. Отже, творча діяльність - це процес створення нової інформації або продукції з високими показниками їх кількості та якості з найменшою витратою часу і сил. А.І. Кочетов за рівнем творчості педагогів розділяє на кілька груп. До першої групи входять учителі, які володіють набором стандартних прийомів, здатні створювати нове в рамках нескладної діяльності; інша група - педагоги, які прагнуть виробити нову систему методів в умовах більш складної діяльності і, нарешті, педагоги, які створюють систему навчальних технологій . Плануючи реалізацію змісту програми у навчальному процесі, вчителю доцільно структурувати навчальний матеріал на смислові блоки та визначити до кожного з них навчальні завдання. Навчальні завдання своїм змістом повинні програмувати різний характер діяльності учнів: дії за зразком; пошук нового за допомогою засобів встановлення зв'язків із засвоєним раніше матеріалом; проблемні задачі, які створюють протиріччя, що можна подолати, вдаючись до дослідження; засвоєння нового способу діяльності тощо. Засобами навчальних завдань учитель повинен спрямовувати зусилля учнів не тільки на відтворення знань та вмінь у типовій ситуації, а й вчити застосовувати їх у дещо змінених і нестандартних ситуаціях, порівнювати об'єкти й процеси, пояснювати сутність і роль процесів життєдіяльності, висловлювати власну думку, виявляти ставлення до предмета вивчення,вивчення, авчальний матеріал, робити висновки, застосовувати знання у практичній діяльності.Орієнтовне планування роботи МО вчителів біології на наступний навчальний рікI засідання1. Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів району у 2013-2014 н.р.2. Організаційно-нормативне забезпечення роботи РМО, вивчення нормативної документації.3. Опрацювання методичних рекомендацій щодо викладання біології у 2014 – 2015 н.р. за новими програмами.4. Організація підготовки учнів до участі в міжнародному дослідженні якості знань ТІМSS – 2015.5. Порівняльна характеристика результативності роботи МО вчителів біології району щодо участі в обласних семінарах, творчих групах, конкурсах, олімпіадах, міжнародній грі «Геліантус» (доповідь керівника МО).II засідання- Заходи щодо підвищення та вдосконалення педагогічної майстерності вчителів біології (основні організаційно-методичні заходи).
- Семінар «Творча діяльність учителя на сучасному уроці біології».
- Диспут «Творчий портрет вчителя». Визначення творчо працюючих вчителів району.
- Заходи, спрямовані на підвищення актуалізації пізнавальної діяльності учнів (планування роботи з обдарованими дітьми).
5. Підготовка школярів району до участі у ІІ, III та IV етапах Всеукраїнської олімпіади з біології в 2014-2015 навчальному році.III засідання1. Заходи з вивчення, узагальнення та впровадження перспективного педагогічного досвіду.- Семінар. «Сучасний урок – спільна творчість учителя та учнів”.
3.Система роботи з молодими спеціалістами.4. Результативність виступу районної (міської) команди юних біологів у II етапі Всеукраїнської олімпіади з біології в 2014-2015 навчальному році. Розбір завдань. (Практичне заняття).IV засідання1. Вивчення стану викладання предмета та навчальних досягнень учнів згідно з Державними стандартами.2. Результативність виступу районної (міської) команди юних біологів у III та IV етапах Всеукраїнської олімпіади з біології в 2015 році.3. Розбір завдань III та IV етапу Всеукраїнської олімпіади з біології в 2015 році. (Практичне заняття).4. Семінар.«Технологія підготовки та проведення сучасного уроку» (із досвіду роботи)5. Про перспективи роботи МО вчителів біології на наступний 2015-2016 н.р.
Література
1. Жерносек І.П. Передовий педагогічний досвід: проблеми й пропозиції // Педагогіка і психологія, 1994. – № . – С. 111-112.
2. Новикова Н.І. Слово про вчителя // Педагогічна думка, 2004.- №3.- С.66-67.
3. Психология творчества / Под. ред. Я.А.Пономарева. – М., 1990.
4. Сисоєва С.О. Педагогічна творчість учителя: визначення, теоретична модель, функції підготовки // Педагогіка і психологія, 1998. – № 2. – С. 161-162, 164-167.
Гусєва Н.М., Гашенко І.О
Додаток 1
до Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК
медикаментів, перев’язувальних засобів і приладь
для аптечки кабінетів фізики та хімії
загальноосвітнього навчального закладу
1. Аміаку розчин 10 % 40 мл - 1 фл.
2. Бинт марлевий медичний нестерильний 10 м х 5 см - 2 уп.
3. Бинт марлевий медичний стерильний 10 м х 5 см - 2 уп.
4. Болезаспокійливі засоби (анальгін, цитрамон тощо) - 1 уп.
5. Борної кислоти розчин спиртовий
2% (3%) 10 (20) мл - 1 фл.
6. Брильянтового зеленого
розчин спиртовий 1 % 15 (20) мл - 1 фл.
7. Вазелін мазь 20 (25) г - 1 уп.
8. Валідол 0,06 № 10, таблетки - 1 уп.
9. Вата медична гігроскопічна стерильна 100 г - 1 уп.
10. Джгут кровоспинний гумовий -1 шт.
11. Йоду розчин спиртовий 5% 20 мл - 1 фл.
12. Лейкопластир 0,05 х 5 м - 1 шт.
13. Ножиці медичні - 1 шт.
14. Перекису водню розчин 3% 25 (40) мл - 1 фл.
15. Пінцет - 1 шт.
16. Пластир бактерицидний 2,3 х 7,2 см - 5 шт.
17. Серветки марлеві медичні стерильні - 2 уп.
Додаток 2
до Правил безпеки під час проведення
навчально-виховного процесу в
кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів
Наказ МОНмолодьспорт № 1064 від 02.10.12 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1064 від 02 жовтня 2012 року
Про проведення моніторингового дослідження
стану навчально-методичного та матеріально-технічного
забезпечення предметів природничо-математичного циклу
стану навчально-методичного та матеріально-технічного
забезпечення предметів природничо-математичного циклу
З метою реалізації завдань і заходів Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 561, наказую:
1. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
1.1. Провести у 2012-2015 роках моніторингове дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу.
1.2. До 8 листопада 2012 року підготувати й надіслати електронною поштою обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти інструктивно-методичні матеріали для проведення моніторингового дослідження.
1.3. До 25 квітня 2015 року за результатами моніторингового дослідження підготувати та розмістити на веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти узагальнені інформаційно-статистичні матеріали.
2. Утворити робочу групу з питань організації та проведення моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу у складі згідно з додатком 1.
3. Міністру освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій сприяти проведенню моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу.
4. Ректорам (директорам) інститутів післядипломної педагогічної освіти забезпечити проведення у 2012-2015 роках моніторингового дослідження згідно з графіком проведення у регіонах моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу (додаток 2).
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
Додаток 1
до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
02.10.2012 р. № 1064
Склад
робочої групи з питань організації та проведення моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Посада
|
1
|
2
|
Патрикеєва Олена Олександрівна
|
начальник відділення моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, керівник робочої групи
|
Фіцайло Світлана Сергіївна
|
головний спеціаліст відділу змісту середньої освіти та освіти національних меншин департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
|
Лукіна Тетяна Олександрівна
|
кандидат педагогічних наук, доктор наук з державного управління, професор кафедри управління освітою Національної академії державного управління при Президентові України
|
Ткаченко Лариса Миколаївна
|
завідувач Центру моніторингу та превентивної освіти дітей та молоді Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
|
Шевченко Наталія Василівна
|
завідувач Центру моніторингу якості освіти Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»
|
Дубовик Олена Анатоліївна
|
начальник відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Маєвський Олександр Леонтійович
|
начальник відділення засобів навчання та новітніх технологій в освіті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Китайцев Олег Миколайович
|
начальник відділу стандартизації та експертизи засобів навчання, спеціального обладнання та засобів організаційного й адміністративно-технічного призначення відділення засобів навчання та новітніх технологій в освіті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Василашко Ірина Павлівна
|
начальник відділу моніторингу освітніх процесів відділення моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Продовження додатка 1
1
|
2
|
Коваленко Марина Вадимівна
|
завідувач сектора моніторингу й оцінки навчально-методичного забезпечення відділу моніторингу освітніх процесів відділення моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Лозова Оксана Володимирівна
|
завідувач сектора освітнього моніторингу відділу моніторингу освітніх процесів відділення моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Забуга Наталія Іванівна
|
завідувач сектора науково-методичного забезпечення природничо-математичної та технологічної освіти відділу навчально-методичного забезпечення змісту освіти основної і старшої школи відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Малікова Світлана Олександрівна
|
методист вищої категорії сектора науково-методичного забезпечення природничо-математичної та технологічної освіти відділу навчально-методичного забезпечення змісту освіти основної і старшої школи відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
Клюй Володимир Анатолійович
|
директор загальноосвітнього навчального закладу № 90 м. Києва
|
Онуфрієнко Світлана Леонідівна
|
вчитель алгебри та геометрії загальноосвітнього навчального закладу № 71 Солом’янського району м. Києва
|
Директор Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти О. А. Удод
Додаток 2
до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
02.10.2012 р. № 1064
Графік
проведення у регіонах моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичного циклу
Наказ
№
з/п
|
Зміст заходів
|
Строки проведення
|
2012-2013 роки
| ||
1.
|
Отримання інструктивно-методичних матеріалів для проведення моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичних циклу
|
8 листопада 2012 р.
|
2.
|
Перший збір даних моніторингового дослідження
|
листопад - грудень 2012 р.
|
3.
|
Узагальнення отриманих результатів моніторингового дослідження
|
січень 2013 р.
|
4.
|
Передача узагальнених результатів моніторингового дослідження через мережу Інтернет та поштові відділення до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
31 січня 2013р.
|
2014-2015 роки
| ||
1.
|
Отримання інструктивно-методичних матеріалів для проведення моніторингового дослідження стану навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення предметів природничо-математичних циклу
|
8 листопада 2014 р.
|
2.
|
Другий збір даних моніторингового дослідження
|
листопад - грудень 2014 р.
|
3.
|
Узагальнення отриманих результатів моніторингового дослідження
|
січень 2015 р.
|
4.
|
Передача узагальнених результатів моніторингового дослідження через мережу Інтернет та поштові відділення до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
|
31 січня 2015 р.
|
Директор Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти О. А. Удод
Немає коментарів :
Дописати коментар